کلوتِ لوت

آرم استرانگ وقتي پا به كره ماه گذاشت نمي دانم چه احساسي داشت! زمانيكه بر كلوت لوت پا ميگذاري و دور دست افق را مي نگري و عمق سكوت را با تمام وجود حس ميكني، بيان آن لحظه در توان قلم نگنجد. "گذري بر جاي پاي محمل سواران كوير"(مجله دوستداران شکار و طبیعت شماره 66) بيان احساس نگاهي است كه از اين منظر توصيف گرديده..0

جناب آقای مهندس سید حسین سادات موسوی

مدیریت محترم اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

با سلام

احتراماً نظر به اینکه در ترتیب تشکیلاتی پرسنل سازمان طبق ماده 27 قانون و مقررات حفاظت محیط زیست ایران، حفاظت و حراست از زیست بومها و مقابله با شکارچیان غیر مجاز به عهده گارد اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست می باشد لذا به منظور ارتقاء کیفی سطح حفاظت لازم است تا افرادیکه تحت عنوان محیط بان توسط ادارات کل استانها به کار گرفته می شوند در یک دوره حداقل 6ماهه آموزشهای لازم در زمینه کارهای اجرایی را زیر نظر افراد مجرب و با سابقه طی نمایند. همانگونه که در گذشته(سال 1352) آموزشگاه سازندگی در عظیمیه کرج برای متقاضیان شغل افسر شکاربانی یک دوره آموزش سازندگی 6ماهه را الزامی و سپس برای خدمت به مناطق ایران اعزام میشدند اینک لازم است پس از انجام مراحل مقدماتی استخدام محیط بانان، این دوره برای محیط بانان سراسر کشور الزامی گردد. بدیهی است این اقدام موجب خواهد شد تا افراد ضمن آشنایی با وظایف کاری­اشان و نحوه خدمت در مناطق شناخت پیدا نمایند و در صورت عدم سازگاری با شغل انتخابی در مراحل اولیه تصمیم جدی خود در مورد ادامه کار یا انصراف از ادامه همکاری را بگیرند که در هر صورت به نفع سازمان خواهد بود. مشخصات مرکز آموزش مورد نظر به شرح زیر است:

1-     احداث یک مرکز آموزش ترجیحاً خارج از حوزه مرکزی استان و در یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان که کمترین فاصله را با مراکز شهری داشته باشد.

2-     وجود خوابگاه- بخش اداری و نظامت . توضیح اینکه این مرکز به صورت شبانه روزی اداره خواهد شد.

3-     محوطه نسبتاً وسیع برای عملیات اجرایی،فضای سبز، سالن آمفی تاتر،آشپرخانه و سرویس های ضروری و نگهبانی و سرایداری

4-     حداقل زمین مورد نظر 1هکتار که از طریق اراضی ملی واگذار خواهد شد.

5-     هزینه ها بهتر است از طریق کمکهای مردمی و یا واحدهای تولیدی و صنعتی و یا افراد خیر تامین گردد. قدر مسلم مقامات استان نیز برای احداث واحدهای آموزشی از معاضدت و همکاری دریغ نخواهند نمود.

 

و اما عمده موارد آموزشی مد نظر مرکز آموزش محیط بانی به شرح زیر است.

1-     مدت آموزش حداقل 6ماه و حداکثر یک سال خواهد بود.

2-     هیچگونه مدرک تحصیلی منطبق با موازین سازمان سنجش و آموزش کشور به افراد داده نخواهد شد.بدیهی است گواهی نامه درون سازمانی مبتنی بر گذراندن دوره و تایید فرد تحت عنوان محیط بان سوم منطبق با سلسله مراتب تشکیلاتی سازمان ضروری است.

3-     گذراندن دوره برای کلیه متقاضیان شغل محیط بانی الزامی است.

4-     آموزشها در دو بخش تئوری و عملی بشرح زیر است:

4- الف: آموزشهای تئوری:

الف-1: آشنایی با گونه های جانوری و گیاهی.

الف-2: اشنایی با کلیات آلودگی های زیست محیطی به طور اجمال

الف-3: آشنایی با قوانین و مقررات  (عمدتاً قوانین مربوط به شکار وصید)

الف-4: آشنایی با تشکیل پرونده و هدایت متخلفین به مراجع قضایی و انتظامی.

الف-5: آشنایی با مناطق تحت مدیریت و نحوه مدیریت آنها

الف-6: آشنایی با مدیریت حیات و حش و لزوم حفظ تعادل جمعیت

الف-7: آشنایی با آمار و لزوم تخمین جمعیت در قالب جامعه آماری با روشهای ساده

الف-8: آشنایی با روشهای زندگی در شرایط سخت

4- ب: آموزشهای عملی:

ب-1: نحوه گشت زنی (روز و شب) – ردزنی و آشنایی با گلوگاه­ها

ب-2: کوه نوردی – راهپیمایی- شنا

ب-3: آشنایی با سلاح سازمانی- تجهیزات فردی (قطب نما – جی پی اس – نقشه خوانی)

ب-4: نحوه استفاده از وسائط نقلیه موتوری( خودرو- موتورسیکلت- قایق) و آموزش اسب سواری

ب-5: تنظیم صورتجلسه- گزارش نویسی – بازجوئی و غیرو

 

ب-6: آشنایی با انجام کمک­های اولیه و نجات مصدومین ومجروحین

ب-7: آشنایی با فاکتورهای انتخاب مناطق شکار ممنوع و سایر مناطق تحت مدیریت و توجه به خصوصیات اکولوژیک و بیولوژیک اکوسیستم­ها

ب-8: نحوه انتخاب محدوده­های پیشنهادی با استفاده از جی پی اس و تهیه کروکی اولیه و انطباق آن با نقشه

ب-9: استفاده از تجربیات محیط بانان مجرب و باسابقه در بکارگیری نقاط قوت موفقیت آنان در امر حفاظت

بدیهی است افراد محیط بان با طی این دوره کوتاه مدت سازندگی ضمن آشنایی کامل با حرفه آینده اشان و دیدن همکاران خود در حوزه استحفاظی مناطق برای آینده کاری اشان تصمیم خواهند گرفت. در این مدت نیز علاقه مندی آنان به کار و اعتقاد سازمانی اشان مشخص خواهد شد . نکته قابل ذکر این است که برای انتخاب مربیان آموزشی می­بایست از افراد علاقه­مند شاغل و یا بازنشسته ای استفاده نمود که با نکات ریز کاری و اهداف آرمانی سازمان آشنایی کامل داشته باشند و حتی الامکان از مربیان مراکز دانشگاهی برای تدریس در بخشهای تئوری و بویژه عملی آموزش پرهیز نمود . چراکه هدف ارتقاء سطح کیفی حفاظت از مناطق و زیست بومها است بنابراین در خلال انجام آموزشها می­بایست علاقه­مندی به کار و اعتقاد سازمانی نیز به تدریج توسط مربیان انتقال داده شود. ضمنا احداث اینگونه مراکز می­تواند برای سایر موارد مشابه مثل آموزش­های حین خدمت یا کارگاه­های عملی و آموزش منطقه­ای محیط­بانان مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه کمبود این مرکز موجب بروز مشکلات عدیده­ایست که سازمان متحمل خسارات سنگینی در این زمینه گردیده و نیروها پس از مدتی که کار می­کنند به دلیل عدم آشنایی در شروع کار لاجرم سازمان را ترک و هزینه­های انجام شده به هدر خواهد رفت. امید است با پشتکار و علاقه مندی جناب عالی مبتنی بر نص مواد قانون اجرای برنامه های آموزشی( مواد 22-23-24-25-26و 33) حفاظت و بهسازی محیط زیست بتوان به این مهم دست یافت. در صورت لزوم برنامه تدوین شده تنظیم و ایفاد خواهد شد.

 

                                                                                                                اکبر همدانیان

                                                                                       کارشناس و مشاور محیط طبیعی اداره کل 

نوشته شده در ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ساعت ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ توسط اکبر همدانیان نظرات () |

منزل ایرج میرزا!!تصویر ایرج میرزا شاعر آزاده و ترقی خواه در جوانی

نوشته شده در ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ توسط اکبر همدانیان نظرات () |

جوانان از ایرج میرزا: این شاعر آزاده و ترقی خواه وطن پرست غافل نشوند!

بعضی از کارشناسان تعلیم و تربیت عقیده دارند کودکان و جوانان  دبستانی و دبیرستانی نباید نام ایرج میرزا را بشنوند ، مبادا کنجکاوی ایشان را وادارد که دیوان ایرج را بدست آورند و آنچه برای ایشان مناسب نیست ببینند و بخوانند!

شاید چنین منع و احترازی تا حدی افراطی باشد ، اما در هر حال جای تاسف است که دیوان شاعری را که زیبا ترین و مناسب ترین اشعار را برای خواندن و آموختن کودکان سروده است صرفا به دلیل استفاده از الفاظ بقول ادبا مستهجن در بعضی از اشعار این شاعر بلند آوازه از آینده سازان ایران پنهان کرد.

البته جای شگفتی است که ایرج با وجود آشنائی عمیقی که به ادبیات فرانسوی داشته و دیده است که ادیبان و نویسندگان هنرمند زبان هزل و طنز را به حدی رعایت میکنند که شعر و نثرشان عفت عمومی و اخلاق حسنه را جریحه دار نکند، وایرج علیرغم این آگاهی سر سوزنی عفت قلم را مراعات نکرده و آنچه را که دلش خواسته بی پروا سروده است وباید خواند و از زیبائیهای اشعارش در تمام زمینه های :فرهنگی،اجتماعی، اخلاقی،عاطفی،سیاسی،مذهبی و.....لذت برد .

                                                   وطن دوستی

ماکه اطفال این دبستانیم / همه از خاک پاک ایرانیم

همه با هم برادر وطنیم / مهربان همچو جسم با جانیم

اشرف و انجب تمام ملل / یادگار  قدیم    دورانیم

وطن ما به جای مادر ماست / ما گروه  وطن  پرستانیم

شکر داریم  کز طفولیت / درس حب الوطن همی خوانیم

چون که حب وطن از ایمانست / ما یقینا ز اهل ایمانیم

گر رسد دشمنی برای وطن / جان و دل رایگان بیفشانیم

                                   فارسی دبستان

نوشته شده در ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ساعت ۱٢:٤٦ ‎ق.ظ توسط اکبر همدانیان نظرات () |

هرچه شیر و عقاب و ببر ، به بند / هرچه روباه و گرگ وموش رها

هرچه خورشید و ماه در پس ابر / رسته خفاش ها و شب پره ها

                  نسل ها نیاز به الگو دارند

سخن از تربیت و سازندگی است . بحث از شکل دادن به "وجود " است .

تنها در اینصورت است که زندگی ، هدف و جهت پیدا میکند واز پوچی بیرون می آید زیرا "زندگی، زراعت وجودی انسان است و هر کسی دهقان بذر خویش "

اما......این الگو ها را باید از کجا آورد؟

 این نمونه ها را در کجا باید یافت ؟

از این نمونه ها و الگوها و مدل ها فراوانند ، اما افسوس که تعداد زیادی از این چهره ها ، که الهام بخش و فروغ آفرین زندگی ها هستند در تاریکخانه تاریخ ،مدفون اند وباید یافتشان .

زندانی تاریخ اند ، و باید آزادشان ساخت . گنج هائی هستند در خرابه های تاریخ ، که باید کشف و استخراجشان کرد.

ولی..... افسوس که دست جنایتکار تاریخ ، به آنان مهلت خود نمائی نمیدهد و چنین شعله های مقدسی را زیر آوار حق کشی ها و خاکستر حسد ها و خود خواهی ها و خودی خواهی ها خفه میکند . و آماج یورش تند و بی امان تحریف ها قرار میدهد.

ابن مسعود از شخصیت های بارزی است که در میان فارسی زبانان گمنام و نا شناخته مانده است.

ششمین نفری که مسلمان شد و از برگزیدگان رسول خداست . او یکی از دوازده نفری بود که به غیر قانونی بودن حکومت بعد از پیامبر معتقد بود و اعتراضات خود را بی پروا در حضور مردم بیان میکرد . نمونه ای از بیانات اعتراض آمیزش در باره خفقان حکومتی در قالب اشعار زیر را جواد محدثی مؤلف کتاب زندگینامه ابن مسعود آورده است .:

هرچه مرغ حق است ، پر بسته / هرچه مردار خوار ، در پرواز

دشمن آزاد و دوستان در بند / سنگها بسته است و سگها باز

هرچه حلقوم خشمناک ، به خاک / هر که مانده است، مانده بی پرواز

هرچه خون ریخت از گلوی شهید / مانده بی انتقام و رفته ز یا د

هر زبان در دهان که حق میگفت / دشمن از خشم ،آن دهان را دوخت

هر کسی سر بلند کرد ، برفت / هر عقابی که پر گشود ،بسوخت

عده ای اهل عیش و لذت و کیف / شاد و خندان و خرم و سیرند

درکنار همین غرور و سرور / عده ای هم گرسنه می میرند

                                       زندگی نامه ابن مسعود

                                      از :جواد محدثی

نوشته شده در ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ساعت ۱٢:٤۳ ‎ق.ظ توسط اکبر همدانیان نظرات () |


Design By : Night Skin